2/22/2016

My workout routines

Ihanaa maanantaita! Uusi viikko taas startattu niin töiden, kuin treenien suhteen. Pitkästä aikaa halusin kirjoitella vähän jälkimmäisestä kertoen mun tän hetken fiiliksiä liikunnan suhteen. Kuvissa mulla on päällä viimeaikojen käytetyin jumppa-asu Arvatkaa, onko vaikea löytää pikkareita, jotka ei näkyisi noista neon-trikoista läpi hahah.
Miksi? "Mun ei täydy vaan mä saan" Kun pääsee sen pisteen yli, jossa liikkumisesta tulee pakon sijaan nautinto, on salikassi helppo pakata tai vetää lenkkarit jalkaan. Sanotaan, että kaikkien tulisi löytää liikuntamuoto, josta nauttii - ja näinhän se on. Kuitenkin liikkumista aloitellessa voi ihan totta olla, ettei juuri mikään nappaa, mutta silloin pitää vain puskea treenejä eteenpäin pakolla ja kuinka ollakkaan, kun kehitystä tapahtuu hommasta saattaakin innostua ja alkaa nauttia - tai ainakin siitä treenin jälkeisestä fiiliksestä. On tutkittu, että kun jotakin asiaa toistaa tarpeeksi monta kertaa, siitä tulee rutiini. Mä koen itse päässeeni siihen pisteeseen, jossa salille lähteminen ei tunnu pakkopullalta ja yhtä hyvin voin valita jonakin päivänä (esim. juuri viime viikonloppuna), että liikun tänään vain lenkkeillen. Liikkumisesta ja sen tuomasta hyvästä olosta on tullut suuri ja olennainen osa elämää, mutta voin myöntää, että taustalla on vuosia ja vuosia niitä "pakko"salikertoja. 
Milloin? Multa usein kysytään, miten jaksan/kerkeän täysipäiväisen jalkoja ja yläkroppaa kuormittavan työn lisäksi käydä treenaamassa. Kaikista tärkeintä on suunnitella viikkoa etukäteen. Mulla on tavoitteena tehdä 3-4 salitreeniä viikossa, riippuen siitä, olenko viikonlopun Seinäjoella vai Jyväskylässä. Tykkään eniten treenata aamuisin, jonka vuoksi suuntaan salille aina vapaapäivien aamuina, sekä iltavuoropäivän aamuna. Muista työpäivistä valitsen treenipäiviksi ne, jolloin pääsen töistä aikaisemmin illalla, jotta ennen treeniä kerkeää syödä hyvin eikä nukkumaan ole kiirettä heti salin jälkeen - koska kaikkihan sen tietävät, ettei uni heti raskaan liikunnan jälkeen maita. Tärkeää on myös kuunnella itseään - etenkin silloin, kun aiemmin puhumani liikunnan rutiini on saavutettu ja tuntee itsensä niin, että voi olla varma ettei vetämätön olo ole vain laiskuutta. Paljon kertoo se, millaisia fiiliksiä treenien väliin jättäminen herättää - onko päällimmäisenä harmi vai helpotus? Mun työssä niska-hartiaseutu kuormittuu paljon, mikä valitettavasti on todella huono juttu etenkin migreeniä sairastavalle. Tämän vuoksi joudun joskus siirtämään työpäivän jälkeen suunniteltuja treenejä pääkivun vuoksi. Olen myös koettanut suunnitella treenipäivät niin, etten tee olkapää-treeniä työpäivän aamulla, vaan ennemmin vapaapäivänä, sillä se on ammatin kannalta hankalin treeni.
Miten? Siitä tulee nyt pian vuosi, kun liityin kuntosalille uudelleen vuoden tauon jälkeen. Tauon aikana treenasin vain oman kehon painolla ja lenkkeilin todella paljon. Tällöin kroppa olikin hieman kapeampi ja vähemmän lihaksikas. Nyt treenattuani taas vuoden salilla, olen oppinut paljon uutta mm. pt:n avulla, mutta myös itseäni kuunnellen ja fiilistellen. Ja kehoon on tullut massaa lisää. Treenasin 4kk putkeen tietyllä ohjelmalla, mikä todella motivoi, kun painot kasvoivat treeni treeniltä. Ammattilaisen tekemää ohjelmaa on myös helppo käyttää pohjana ja niimpä olen nyt tehnyt jo muutaman treenin "uudella" ohjelmalla - eli aiempaa hieman modaamalla. Alkuvuodesta pääsin kokeilemaan Seinäjoen Lady Linea, mikä oli mukava kokemus. Mun nykyinen sali on melko "äijäsali", josta puuttuu kaikki hienoudet ja jossa suurinosa asiakkaista on miehiä. Niimpä vain naisille tarkoitettu, viimeisen päälle sisustettu Lady Line tuntui hieman vieraalta, mutta sopii varmasti monille muille. Vuosia sitten kävin todella paljon ryhmäliikuntatunneilla, mutta nyttemmin olen rakastanut vain yksinäistä salilla puurtamista. Lady Linella kävin kahdesti ohjatussa venyttelyssä ja siitä kyllä pidin. Myönnän, että venyteltyä tulee aivan liian harvoin ja noiden tuntien jälkeen olen ottanut tavaksi päättää jokaisen salitreenin omalla äijäsalillani pieneen joogahetkeen. Pilates ja jooga on kummatkin mulle tuttuja lajeja niin ikään vuosien takaa ja aika hyvin liikkeitä muistuu mieleen vielä vuosienkin päästä - joskin kroppa tuntuu kangistuneen kummasti!

Miten teidän alkuvuoden treenit on kulkeneet?

5 kommenttia:

  1. Oiii mikä ihana jumppa-asu!<3 Mulla oli joskus saman värinen toppi, kunnes kadotin sen jonnekkin?! :D Tosi hyviä juttuja oot jälleen listannut ja hei, mulla ois postaustoive! Olisi kiva jos jaksaisit tehdä postausta kotitreeneistä mitä voi suorittaa oman kehon painoilla tai sitten siihen voi lisätä vaikkapa käsipainoja tai kahvakuulan! :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ❤️ Pirteän väriset treenivaatteet ovat kyllä etenkin talven harmaudessa ihania (: Oi, laitan tämän postaustoiveen mietintään. Mulla on tosi hyviä kotitreeniliikkeitä mielessä, oman kehon painolla, kahvakuulalla ja käsipainoilla, pitää vain suunnitella hyvin miten tuon toteutan (:

      Poista
  2. Tämä on kyllä ehdottomasti toteutettavien listalla :) Mulla on tosiaan paljon hyviä liikkeitä mielessä, vielä pitää suunnitella miten ja missä kuvaan!

    VastaaPoista
  3. Just tuo, että löytää sen oman liikkumismuodon on parasta <3

    VastaaPoista