8/06/2015

Vinkkejä uuteen kaupunkiin muuttaville

Vuosi sitten olin irtisanonut mun ihanan asunnon Jyväskylän keskustasta ja muuttojärjestelyt olivat pikkuhiljaa käynnissä. Meillä oli edessä ihan uudet kuviot yhdessä Seinäjoella ja olin muutoksesta todella innoissani. Nyt, vuoden elelyn jälkeen mun täytyy harmikseni myöntää, etten viihdy tässä kaupungissa lainkaan ja odotan jo sitä, että päästään muuttamaan pois täältä - takaisin Jyväskylään tai oikeastaan ihan mihin päin Suomea tahansa. 
Näin syksyisin monella on varmasti edessä muutto uudelle paikkakunnalle opiskelupaikan perässä. Muutos on aina hyväksi, sillä vaikkei uudessa paikassa viihtyisikään täysin, saa elämään perspektiiviä. Halusinkin jakaa muutamia vinkkejä/ohjeita, kuinka sopeutuminen uuteen kaupunkiin helpottuu - toivottavasti näistä olisi apua Kuvituksena selfieitä, koska en oikein keksinyt mitään aiheeseen sopivaa.
Unohda ennakkoluulot Meillä ei ollut Seinäjoella mitään tuttavia, eikä kukaan läheinen ollut koskaan asunutkaan täällä. Sen vuoksi ei myöskään saatu kuulla mielipiteitä kyseisestä kaupungista ennakkoon, mikä oli todella hyvä asia. Saimme tutustua uuteen paikkaan ja muodostaa itse kuvan siitä - harmillisesti se kuva ei tosin kummallakaan ole kovin hyvä. Kehotan sulkemaan korvansa kaikenlaisilta tarinoilta uuteen asuinpaikkaan liittyen. Toki joitakin tietoja (julkinen liikenne, asuinalueet) on hyvä Googlailla etukäteen, mutta parasta on, jos kaupukiin saa tutustua vailla ennakkoluuloja.

Jatka vanhoja harrastuksia Aloitin täällä Seinäjoella vuoden tauon jälkeen taas salilla treenaamisen, mikä onkin antanut paljon positiivista energiaa ja jaksamista. Aivan heti muuttohumun keskellä ei varmasti tule mietittyä harrastusmahdollisuuksia, mutta suosittelen ehdottomasti jatkamaan tuttua harrastusta myös uudella paikkakunnalla, mikäli se vain suinkin on mahdollista. Sitä kautta on myös mahdollista tutustua uusiin, samanhenkisiin ihmisiin.
Lievitä koti-ikävää kyläilyllä Nyt kesällä en ole viettänyt yhtäkään vapaapäivää Seinäjoella, vaan olen matkustanut aina Jyväskylään. Myös talvella käytiin ja tullaan varmasti nytkin käymään paljon oikeassa kotikaupungissa, sillä tuttujen ihmisten näkeminen ja esimerkiksi lenkit järven rannalla on antaneet paljon tsemppiä ja jaksamista arkeen.

Sisusta kotisi kauniiksi Vaikka kyseessä olisi väliaikaisen oloinen opiskelija-asunto, kannattaa sisustukseen panostaa. Itse en ikinä ole kutsunut mitään asuntoani kämpäksi, vaan ne ovat aina koteja ja haluan niiden myös näyttävän siltä. Koti on uudessa kaupungissa turvapaikka ja siellä viihtyminen on tärkeää.
Hakeudu kaltaistesi joukkoon On jännä, miten huomaan heti asiakkaiden kanssa jutellessa tulevani paremmin toimeen niiden kanssa, jotka eivät pohjamaalta ole alkujaan kotoisin ja ymmärtäähän sen, kaksi muualta muuttanutta ihmistä ymmärtää toisiaan heti paremmin, sillä kumpikin on ollut sopeutujan roolissa. Esimerkiksi korkeakouluopintoja aloittaessa joukossa on ainakin isommilla paikkakunnilla paljon muualta muuttaneita, jolloin kaikki ovat ns. "samassa veneessä" ja tutustuminen on varmasti helpompaa. Mikäli muutat opiskelemaan Seinäjoen kaltaiselle pikkupaikkakunnalle, suosittelen spottailemaan ulkopaikkakuntalaisia, joiden kanssa voi jakaa kokemuksia ja saada tukea.

Nauti mahdollisuuksista Aivan uuteen kaupunkiin ja uusien ihmisten joukkoon tuleminen tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia. Mikäli hyvinvointiprojektin aloittaminen tai vaikkapa hiusten muodonmuutos on ollut mielessä pitkään, mikä olisikaan parempi hetki toteuttaa ajatus, kuin uuteen ympäristöön muuttaessa? Itse olen huomannut, että Seinäjoelle muutettuani oma tyylini on muovautunut ja vakiintunut vuoden aikana klassisemmaksi. Jotenkin vaatekokeilut ovat olleet helpompia täällä, missä kukaan ei tiedä kuinka "oikeasti" pukeudun ja niimpä testailemalla uutta olen nyt löytänyt oman tyylini paremmin.

Onko moni teistä muuttamassa/muuttanut hetki sitte uudelle paikkakunnalle?

8 kommenttia:

  1. Muutin juuri toissailtana koulun soluasuntolaan siksi aikaa että löydän seinäjoelta oman kämpän. Oon asunut Oulussakin mutta sieltä halusin pois ja päädyinkin vaihtamaan koulua etelä-pohjanmaalle. Oon vähän huono sopeutumaan uusiin ja isoihin muutoksiin joten oma kämppä ja sen sisustaminen tuo varmasti jotain helpotusta. Sekä liikuntaharrastusten jatkaminen antaa varmasti uusia ajatuksia ja kavereita. Varsinkin nyt on orpo olo kun ketään ei tunne luokalta ja vasta yhden kanssa oon jutellut asuntolasta. Kiva postaus ja ajankohtainen!! http://nanna97.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Teit varmasti hyvän päätöksen, kun lähdit pois Oulusta josset siellä viihtynyt! Toivotaan, että saat pian uusia kavereita koulusta ja harrastukset todellakin helpottaa saman henkisiin tyyppeihin tutustumista (: Tsemppiä ♥ Mukava kuulla, että tykkäsit postauksesta !

      Poista
  2. Meillä on mennyt sitten ihan päinvastoin nämä jutut! Mä nimittäin viihdyn Seinäjoella tosi hyvin, enkä ikimaailmassa palaisi sinne mistä oon tullut :D. Toki muutkin kaupungit kiinnostaa, mutta mun mielestä ei olis yhtään hassumpaa vaikka jäädä asumaan tänne :). Mikähän siihen sitten vaikuttaa että menee näin päinvastoin fiilikset, ompas harmi! Toivottavasti sä alkaisit viihtyä vähän paremmin niin ei tarvitsisi kärvistellä sitä aikaa kun pääsee johonkin muualle :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että, tosi hyvä kuulla sun viihtyneen täällä (: Oon erityisherkkä ihminen, joten mun viihtymiseen vaikuttaa tosi paljon se, miellyttääkö ympäristö mun silmää ja toisten ihmisten habitus. Luulenkin, että suurimmat syyt mun viihtymättömyyteen ovat kaupungin pienuus ja mun silmään ruma ulkonäkö sekä pohjanmaalaisten itsekkyys, josta olenkin blogissa aiemmin maininnut ! Treenausinnon kasvaminen on kyllä helpottanut arkea täällä, joten eiköhän tästä selvitä (:

      Poista
  3. Me muutettiin melkein 1,5 vuotta sitten uuteen kaupunkiin mun opiskeluiden ja molempien töiden perässä. Työn ja opiskelun kautta olen saanut muutamia hyviä ystäviä.. kotikaupunkimme ei ole kaukana, mutta olemme silti aika yksinäisiä uudessa kaupungissa, aina välillä. Viihdytään täällä kummatkin todella hyvin, eikä ikinä muutettais kotikaupunkiimme takaisin vaikka siellä molempien perheet ja ystävät onkin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa, että te ootte kotiutuneet uuteen kaupunkiin hyvin ♥ Ja jos kotipaikkakuntakin on lähellä, niin kyläileminen siellä onnistuu usein ja helposti (: Kahdestaan on kyllä paljon "turvallisempi" muuttaa, sillä vaikkei uusia kavereita heti löytyisikään, on kuitenkin puoliso turvana ja seurana!

      Poista
  4. Tykkäsin tästä postauksesta! :) Ja voin kertoa, että kyllä se Seinäjoki tuntui vähän erikoiselta pk-seudun jälkeen :D Enkä mä vieläkään siellä haluaisi asua. Asun siis Sjoen vieressä, eikä tämäkään mikään unelma paikka ole vaikka viihdynkin toisaalta ihan hyvin. Sekä tässä paikassa on ne omat plussansa esim.lenkkimaastot ja se oma rauha. En tosin muuttaisi takaisin Helsinkiinkään :D En halua nyt yleistää mutta on tuntunut siltä että ihmiset ovat hieman erilaisia Seinäjoella, suppea katseisempia. Se mikä mua rasittaa pienellä paikkakunnalla on kun kaikki on niin uteliaita ja haluavat tietää kaiken kaikesta. Kauanko asut vielä Sjoella? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi ihanaa kuulla että tykkäsit ♥ Ja siis apua, voin kuvitella sun fiilikset kun oot saapunut tänne! Mutta tosi mukava kuulla sun huomanneen myös hyviä puolia täällä maalla asumisesta. Oon sun kanssa niin samaa mieltä tuosta ihmisisten luonteesta, täällä tulee monesti sellainen olo, että asioita voi tehdä vain yhdellä oikealla tavalla ja se on se tapa jonka pohjanmaalaiset tietävät. Ja joo, mua välillä ahdistaa, kun täällä kaikki tuntuu ainakin jotakin kautta tuntevan toisensa ja oon ihan huojentunut, etten itse tiedä ketään eikä kukaan mua :D Mun miehen koulu kestää vielä ainakin 2,5 vuotta, joten sen ajan nyt ainakin joudun täällä olemaan !

      Poista