4/29/2015

Kampaajan vihaamat asiakkaat

Enää kaksi partanäyttöä ja kuukauden päästä olen valmis parturi-kampaaja. En malta odottaa, että saan paperit käteeni ja mulla on vihdoin ammatti Olen ollut koko opintojen ajan hiusalan töissä, ensin tukussa ja nyt toisen vuoden kampaamossa, joten asiakkaiden kanssa toimiessa on ehtinyt tulla jo monenlaisia tilanteita vastaan. Niimpä ajattelinkin nyt kirjoittaa aiheesta, josta usein juttelemmekin takahuoneessa kampaajakollegien kanssa, eli vaikeista/ärsyttävistä asiakkaista.
1. Myöhästelijä Kampaajat aikatauluttavat päivänsä tarkasti ja joskus kalenteri voi olla niin täynnä, että ruokailukin on suunniteltu jonkun asiakkaan värin vaikutusajalle. Tälläisissä tilanteissa mikään ei ole niin ärsyttävää, kun asiakas, joka tulee myöhässä. Jopa 5 minuutin myöhästyminen voi aiheuttaa dominoefektin, jonka jatkumona kaikki päivän tulevat asiakkaat joutuvat odottamaan. Jos jokainen asiakas olisi 5 minuuttia myöhässä, ei viimeiseille jäisi lainkaan aikaa. Paikalle kannattaa päin vastoin tulla 5-10 minuuttia etuajassa.

2. Pahan hajuinen asiakas Hiki, tupakka, vanha viina jne. Pahimmillaan kappa vielä hautoo niin, että hajut voimistuvat ja työtä viimeistellessä saa tosissaan pidättää hengitystään. Myöskin selvästi krapulaiset asiakkaat häiritsevät, kun ei tiedä milloin tyyppi oksentaa tai nukahtaa.

3. Vielä tosta vähän-tyyppi Hiusten leikkaus suunnitellaan yhdessä asiakkaan kanssa ja mietitään, kuinka paljon mistäkin lyhennetään. Kun tukka on leikattu lähestulkoon valmiiksi, asiakas ilmoittaa haluavansa sitä vielä lyhyemmäksi. Tässä vaiheessa käytännössä koko tukka on leikattava uusiksi, sillä lyhennettävä alue on saatava yhdistymään. Raivostuttavimpia ovat ne asiakkaat, joille mikään ei riitä ja hiuksia lyhennetään koko ajan lyhyemmäksi ja lyhyemmäksi. Tällöin tekee mieli joskus rahastaa 3 leikkauksen hinta, jos asiakas on kolmesti alkuperäisen suunnitelman jälkeen halunnut lyhyempää ja lyhyempää. Eri asia on pienet paikat, kuten otsatukka jne. mutta esimerkiksi perinteistä tasausleikkausta suunnitellessa kannattaa miettiä jo valmiiksi, kuinka paljon latvoja lyhennetään, jotta työ saadaan tehtyä kerralla.
4. Huutavat lapset Lapsiasiakkaat ovat aina oma haastava lukunsa ja heidän palvelemiseen kampaajalla on konstinsa. Ärsyttävää on se, kun vaikkapa väriin tuleva äiti ottaa huonosti käyttäytyvän lapsensa mukaan kampaajakäynnille, vaikkei lapsen tukalle tehdäkään mitään. Eriasia on tietenkin sylivauvat, jotka eivät välttämättä pärjää ilman äitiään ja yleensä nukkuvatkin suuremman osan ajasta, mutta vanhemmat lapset, jotka tylsyyksissään rääkyvät pois pääsyä, terrorisoivat kampaajan työvälineitä tai pahimmillaan vaeltelevat ympäri kampaamoa. Jatkuvasti huutava lapsi häiritsee sekä muita asiakkaita, että työntekijöitä ja sinne tänne hosuva lapsi aiheuttaa myös vaaratilanteita paikassa, jossa sakset ja veitset viuhuvat. Kampaajilla ei ole aikaa viihdyttää/vahtia lapsia, joten mieluusti heille tulisi järjestää jonkin toinen hoitopaikka äidin kampaamokäynnin ajaksi.

5. Mietiskelijä Asiakas on varannut ajan väriin ja hänen istuessaan penkkiin alkaa armoton aprikointi. Kampaajan ehdotuksista mikään ei käy, kun asiakas ei oikeastaan tiedä, haluaako punaista, tummaa vai jotakin platinanvaaleaa. Aika kuluu ja lopulta valittu väri joudutaan tekemään kiireessä, kun mietiskelyssä  kului liian kauan. Hyvä suunnittelu on tärkeää ja usein yhdessä kampaajan kanssa se onnistuukin paremmin. Aikaa varatessa kannattaa kuitenkin ilmoittaa, mikäli itsellä ei ole minkäänlaista visiota tulevasta, jotta kampaaja osaa varata paremmin aikaa myös suunnittelulle ja se voidaan tehdä rauhassa. Värien suhteen onkin kaksi hyvää kysymystä, joita kannattaa pohtia jo etukäteen: tumma vai vaalea, lämmin vai kylmä?

6. Alennuksen vaatija Kampaamon hinnat on tarkkaan mietitty ja toisin kuin asiakkaat välillä kuvittelevat, maksetusta hinnasta jää käteen vain murto-osa. Jokaisesta työstä voi suoraan vähentää 24% eli käytännössä 1/4, joka maksetaan arvonlisäverona. Tämän lisäksi kampaajalla on lukuisia muita kuluja, joita työstä pitää maksaa. Tällöin kaikenlaisia alennuksia on harkittava tarkkaan ja esimerkiksi opiskelijan -10% alennus vaikuttaa jo suuresti todelliseen käteen jäävään summaan. Mikään ei ole niin ärsyttävää, kuin mies asiakkaat, jotka 10 euron seteliä heilutellen vaativat päästä leikattavaksi.

7. Kerkeisikö myös värin-tyyppi Jotkin asiakkaat kysyvät joka kerta leikkauksen yhteydessä, kerkeisikö myös värjätä tai pelkän permanentin varattuaan olisiko mahdollista tehdä myös leikkaus. Kysyähän aina saa ja joskus kampaajalla onkin aikaa. Välillä asiakkaat kuitenkin silmin nähden närkästyvät saadessaan kielteisen vastauksen. Jo aikaa varatessa kannattaa miettiä, mitä hiukset tarvitsevat. Mikäli kampaajakäyntiä edeltävinä päivinä tulee mieleen vielä jotakin muuta, kannattaa soittaa ja kysyä lisäpalvelua jo etukäteen, tällöin aikaa voi olla vielä mahdollista pidentää. Asiakaspaikalle istahtaessa se usein on jo myöhäistä.
Onneksi nämä ovat vain varoittavia esimerkkejä ja suurin osa asiakkaista on mukavia Myöntääkö joku teistä tunnistavansa itsestään näitä asiakastyyppejä?

4 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Tiesin että sä pystyt jakaa nää fiilikset :D

      Poista
  2. Äitihenkilönä on pakko sanoa tuosta huutavat lapset kohdasta :) Jos on yksinhuoltaja äiti, eikä isovanhempia tai kummeja jotka hoitaisivat lasta sen kampaamokäynnin ajan, on mahdotonta päästä kampaajalle. Käynti tulee ajoittaa n. 8-11 tai 15- 18 välille, kun päivällä on lounas sekä päiväuniajat. Sekin, että saat ajan juuri tuolle aika välille on siinä ja siinä. Lapsen tulisi tietenkin pysyä niiden saksien ja muiden ulottumattomissa, mutta kampaamosaa voisi olla riittävät virilkeet lapsille. Lapset ovat lapsia, eikä heitä voi vaatia olemaan hiljaa, käytöstapoja tulisi sen verran tietenkin löytyä, että ei sinne saksien luokse tulisi riehumaan. Tämä vain yhden ystäväni kokemuksen pohjalta, hän on 2,5v lapsensa syntymän jälkeen käynyt kahdesti kampaamossa ja joutunut ottamaan lapsen mukaan, koska ei ole saanut hoitopaikkaa lapselle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Postauksen esimerkit olivatkin kärjistetysti ja vähän pilke silmäkulmassa kirjoitettuja ja tietenkin ymmärrän ettei lapselta voi vaatia täydellistä käytöstä kaikissa tilanteissa (: Yleensä meidänkin lapsiasiakkaiden kanssa menee ihan hyvin ja usein vanhemman asenne on se mikä ratkaisee. Valitettavasti on niitä vanhempia, jotka tuovat lapsen mukaan kampaamoon ja ajattelevat kampaajien toimivan lapsenlikkana väripalvelun ajan, vaikkei kenelläkään todellakaan ole aikaa! Lapset ovat meidän tulevaisuuden asiakkaita, joten heidän viihtyisyyteensä koetetaan panostaa ja etenkin heidän omista parturikäynneistä luoda mukavia muistoja. On ymmärrettävää, ettei äidin aina ole mahdollista saada lasta hoitoon oman käynnin ajaksi, mutta varmaan molemmat ollaan siitä samaa mieltä, että lapsen kannalta hoitopaikkaa kannattaa ainakin yrittää kysellä, sillä paremmin tenava viihtyy jossakin muualla, kuin kampaamossa tylsistymässä :D
      Kiitos kommentista ja hyvistä pointeista ♥

      Poista