1/29/2017

Gluteeniton ja maidoton elämä

Vuoden alussa mainitsinkin mun "uudenvuoden lupauksesta" eli päätöksestä alkaa taas syödä niin kuin kropalle on parasta. Mun kohdalla se tarkoittaa gluteenitonta ja maidotonta ruokavaliota. Nyt, kun oon noudattanut uutta linjaa kolmen viikon verran, ajattelin tulla hieman kirjoittelemaan fiiliksiä. Joitakin vuosia sitten, kampaamokoulun ykkösluokan aikoihin olin useamman kuukauden ajan GL ja myös jotakuinkin maidoton. Tuolloin tuli selväksi, että moisella ruokavaliolla olo on ihan tyystin erilainen - hyvällä tavalla! Kuitenkin muutettuamme Seinäjoelle en pystynyt jatkamaan samaa linjaa, sillä siellä (toisin kuin Jyväskylässä) ei saanut koulussa ilmoittautua kyseisten dieettien syöjäksi, ellei saanut lääkäriltä todistusta allergiasta. Niimpä viime vuodet on kuluneet syöden "ihan tavallisesti" ellei semivegaaniutta lasketa. 
Syksyn mittaan ja etenkin jouluähkyn aikaan tuli kuitenkin sellainen olo, että nyt tähän on tultava muutos! Tiesin, että takaisin rajattuun ruokavalioon siirtyminen tuottaa varsinkin aluksi haasteita, mutta paremman olon vuoksi olin valmiina hieman taistelemaan.
Kirjoitinkin Instagramissa ylläolevan kuvan alle, kuinka "dieetin" noudattaminen tulee lopulta kuin itsestään, kun motivaattorina ja onnistumisen mittarina toimii oma hyvä olo. Mun uuden ruokavalion tarkoituksena ei todellakaan ole painon pudotus tai pienempi rasvaprosentti - vaan se, että vatsa ei ole päivittäin kipeä ja turvonnut ja että olo on energisempi. Oon kokenut senkin, kuinka ahdistavaa vaa'an lukeman päivittäinen tuijottelu on ja kuinka jokaisen suuhun pantavan kalorit tulee miettiä tarkkaan. Koska oon nykyään (vanhempi ja) viisaampi jätän sellaiset hommat ihan muille. Nyt oon iloinnut siitä, miten pienessä ajassa vatsasta on kadonnut turvotus ja ennen kaikkea en kärsi pitkin päivää vatsakivuista, jotka esim. töissä ovat todella ikäviä ja vaikuttavat paljon omaan mielialaan. Gluteenittomuuden suhteen on onnistunut olemaan näiden 3 viikon aikana ihan nollatoleranssilinjalla, mutta maidottomuudesta on välillä pitänyt mm. kyläillessä lipsua. Tiedän myös ettei maidon aiheuttama "paha" mun vatsalle ole niin suuri, kuin gluteenin, mutta kyllähän kaikki prosessoidut maitotuotteet aika raakoja elimistölle ovat. Olen myös miettinyt, että jossakin vaiheessa ottaisin esim. vuohenmaitojuuston ja homogenoimattoman täysmaidon käyttöön ainakin silloin tällöin. Toisaalta maidottomuuden vaikutus ihon hyvinvointiin on ollut niin uskomaton, että saatan yrittää sittenkin pysyä erossa kaikista maitotuotteista. Mun hyvin vaihtelevan kuntoinen sekaiho on nimittäin ollut nyt viimeiset pari viikkoa niin hyvässä jamassa, etten muista milloin näppyjä olisi viimeksi ollut näin vähän!
Tämä ruokavalio on tuntunut kaiken kaikkiaan juuri niin hyvältä, kuin muistelinkin. Ja koska tavoittena on tosiaankin oma hyvä olo, painonpudotuksen tai muun sijaan on herkutkin tietenkin sallittu - sellaiset siis, jotka GL M-dieettiin istuvat. Jyväskylästä löytyy mm. mun vakkarikahvila Miriam'sista mahtavat valikoimat erilaisia gluteenittomia leivonnisia ja gluteeniton-maidoton-yhdistelmiäkin on muutamia. Lisäksi heiltä saa kaikki kahvit myös soija- tai kauramaitoon tehtynä, joten onneksi edes maailmanparannuskahvitteluhetkistä ei ole tarvinnut tinkiä. Leffailtana hain Punnitse&Säästästä herkuksi erilaisia pähkinöitä ja jossain vaiheessa pitää kokeilla taas itse leipoa jotakin tähän ruokavalioon sopivaa 

Olisi mielenkiintoista kuulla, miten te syötte voidaksenne hyvin?

4 kommenttia:

  1. Tosi kiva postaus :) itekin juuri aloittanut ton gluteenittomuuden, ja alkaa pikkuhiljaa mahan turvotus laskemaan 😎 Laita toki ohjetta tänne blogiin kun leivot jotain! 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että tykkäsit :) ! Ja hei mahtavaa että siellä on samanlaista ruokavalioo "käytössä". Ehdottomasti täytyy sitten tehdä postausta leipomisista. Ruoka-tägillä löytyykin jonkun verran vanhempia leipomis/ruoka-ohjeita jotka suurinosa on GL M :)

      Poista
  2. Ihana postaus ja tosi kiva blogi sulla muutenkin. Oon ite vasta aloittelija bloggaamisessa, mut sun blogista löyty paljon inspiraatiota. :)

    https://siirikiviharju.blogspot.fi/2017/02/paiva-tallinnassa.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ompa kiva että säkin tykkäsit tästä postauksesta :) Noniin, tervetuloa blogimaailmaan, siitä se sitten lähtee! Ihana kuulla, että mun blogi inspiroi sua <3

      Poista